Snow White for Suckers
Premiär 5/3-1999
Manus
Regi

Harry

Harry

Musik
Musik arr.

Musikalisk instudering

Dockor

Koreografi i Dödsscenen

Koreografihjälp i Prinsesscenen

Scenografi och Rekvisita

Kostym

Grafisk design

Foto

Producent

Scen

Micke Klingvall och Ensemblen
Micke Klingvall

Elias Wåhlund

Dov Weinstein

Dov Weinstein och Pjotr Tjajkovskij
Carola Alfredsson och Andreas Hedberg

Inger Lindholm

Carina Söe-Knutsen

Michael Mansson

Susanna Stjernfeldt

Carina Söe-Knutsen

Gaysha - Miki Nagata och Niklas Jensen

Micke Jakobsson

John Hansson

Olav Karlsson

Salong Katakomb


Snow White for Suckers handlade om de två svindlarna Harry och Harry, som har kommit på den perfekta blåsningen. Dom skall lura publiken till en uppsättning av Snövit, som inte existerar, för att sedan sticka med pengarna. Men på väg därifrån råkar dom hamna på scenen framför den förväntansfulla publiken. Harry och Harry blir tvungna att spela Snövit. Och det är verkligen ingenting dom har tänkt sej att göra.
Eller som Harry hade tänkt sej föreställningen i en recension som han skrev:
Provoking hollowness makes Snow White for Suckers one of this milleniumsmost challenging performances
Snow White for Suckers really makes use of Peter Brook’s expression“the empty space” in it’s full meaning, with it’s elevated, almost sublime, hollowness. The expressionless characters are almost not seen, which show’s the dishonesty of life.
The play debates – together with Lars Norén and others in Sweden– what is theatre and what is real life. The audience is challenged to use it’s inner eye to fill the stage with it’s own visions and illusions. And the piece rise questions like: What is art? Do we really see each other? and Where do we go from here?
Snow White for Suckers is totally free from bad acting, long and boring monologues about people who can’t communicate or pseudo-intellectual political manifestations
And I left the theatre with one big question in my head: What is the prize of it all.
H.H.
Snow White for Suckers var Kompani Komedis fjärde produktion och föreställningen spelades helt i Kompani Komedis anda. Med Snow White for Suckers gjorde vi visserligen gjort ett undantag i och med att det inte är en ren Commedia dell´Arte- föreställning. Däremot var föreställningen till största delen inspirerad därifrån. Vi har här   tagit av maskerna, förflyttat oss i tid och arbetat med en gammal historia.
Snow White for Suckers var ett led i sökandet efter vår roll i den moderna västerländska komedin, baserad på Comme-dia dell´Arte.
Vi fortsatte också att – i Kompani Komedis anda – arbeta utifrån vår kärlek till galna upptåg och burlesk humor, i vår expressiva spelstil med mycket av akrobatiska inslag och med att blanda olika sceniska discipliner på teaterscenen. Den här gången tog vi - förutom akrobatik och musik - med dans och dockteater i föreställningen.
Inför Snow White for Suckers tog Kompani Komedi in den amerikanske skådespelaren Dov Weinstein som gästspelade med Kompani Komedi. Han och Elias Wåhlund träffades på Antonio Favas Commedia dell´Arte-workshop i Reggio Emilia och gick senare Accademia del Circo i Italien. Det var också där ideérna till Snow White for Suckers tog fart via telefonkontakt med mig som satt hemma i Sverige.

TILLBAKA TILL REGISIDAN