Västerviks-Tidningen
29-03-2007 |
Skådespel
med romantik och dramatik
Från
stora scenen i Venedig var det igår dags att gästa folkhögskolan
i Gamleby. Teater Kulturama framförde skådespelet Bombafu.
Föreställningen
handlade om det klassiska ämnet, kärlek. Detta involverade
även intriger, lömskhet, fulspel och lyckans slutliga gunst.
- Alla dessa småhandlingar blir avgörande för helhetskonceptet.
Att driva en Commedia dell’Arte-grupp, kompani komedi är
verkligen jätteroligt, säger Micke Klingvall, regissör
och konstnärlig ledare för Teaterstudion.
|
|
DET
SOM SKILJER det klassiska föreställningen gentemot
gårdagens uppsättning. Var att de kvinnliga skådespelarna
var män och männen kvinnor. Därtill framfördes spelet
med grammelot, det vill säga ett låtsasspråk.
Ungefär som serien Linus på linjen. Det är med andra
ord ett löst hållet skådespel med diverse förvecklingar.
Därtill kompletteras detta med musik och akrobatik, inflikar Micke.
De drygt 25 åskådarna fick skratta hjärtligt åt
skådespelarnas inlevelse. En av föreställningens hödpunkter
var när tjänarna började stjäla pengar av varandra
och ideligen hördes utropet; Plingeling!
TEATER
KULTURAMA ÄR nu ute på en ströturnering i Sverige.
- Detta är första gången vi gästar Gamleby, inflikar
Micke.
De nio skådespelarna går sålunda sista året
på Teaterstudion i Stockholm, som därtill är Sveriges
enda skola med fysisk teater.
- Vi har tidigare satt upp föreställningen under karnevalen
i Venedig, därefter blev det även en tur i Rom, men nu har
vi alltså dragit igång vår sporadiska föreställningsturné
här hemma och det är verkligen jätteroligt att få
vara en del av detta skådespel, på pekar Micke Klingvall.
VENDELA ERIKSSON
|
|
En
teater där kroppen är viktigare än orden
|
|
De
flesta teaterpjäser innehåller så många ord
att skådespelarna måste öva länge för
att minas alla ord.
Det finns olika sätt att spela teater. I viss teater är
orden i pjäsen inte lika viktiga som de brukar vara.
I stället för att använda många ord visar skådespelarna
med kroppen vad de tycker, tänker och känner. Sådan
teater kallas för fysisk teater.
8 sidor har pratat med Micke Klingvall som lär
ut fysisk teater på Teaterstudion i Stockholm.
Vad är fysisk teater?
- I fysisk teater är det kroppen som står för berättelsen
i en föreaställning.
Vad är den stora skillnaden mellan vanlig teater och fysisk
teater?
- Vanlig teater vill få publiken att fundera på som
sägs. De som ser pjäsen ska fundera på vad
|
|
den handlar
om och på vad den betyder.
- I fysisk teater vill vi inte att publiken ska fundera så mycket.
I stället vill vi få publiken att känna saker. Publiken
kanske börjar skratta eller gråta när skådespelarna
visar med hela kroppen att de är glada eller ledsna, säger
Micke Klingvall.
Just nu övar eleverna på Teaterstudion pjäsen KlinePina.
Trots att pjäsen är på svenska ska människor som
inte kan svenska också kunna titta på pjäsen och ha
roligt.
I vår åker de på turné med pjäsen. Bland
annat besöker de Finland och Ryssland. Så här säger
eleven Amrit Forss om turnén.
- Det känns spännande. Först när vi är i Ryssland
får vi reda på vad människorna där tycker om pjäsen.
Om de kan läsa vårt kroppsspråk. Men jag hoppas det
ska gå bra, säger Amrit Forss. |
2005-03-19
Stockholms Fria Tidning
Distanserat och stiliserat om komedins konst |
Klinepine
med Teaterstudions andraårselever
Manus:
Micke Klingvall och ensemblen
Regi: Micke Klingvall
Spelas i: Kulturamahuset i Hammarby Sjöstad
Teaterstudion
är en ärevördig men mycket liten institution
i Teatersverige, som sedan 1967 har undervisat i fysisk teater
i den store teatermannen Grotowskis anda. På senare år
har Teaterstudion även ägnat sig mycket åt commedia
dell'arte.
En inte helt självklar kombination, eftersom Grotowskis
teater syftar till intensiv känsloutlevelse, medan commedia
dell'arten snarare är distanserad och stiliserad.
Teaterstudions elevföreställning Klinepine, som senare
i år även ska ut på turné, är ren
commedia utan Grotowski. Den bygger på en klassisk komplicerad
kärleksintrig, där girigbuken Pantalone vill gifta
sig med en ung söt flicka vars far vill tvinga henne till
giftermålet fastän hon givetvis är kär
i en ung söt pojke i stället.
Tjänarna Arlecchino och Pulcinella får
agera mellanhänder i dessa förehavanden men är
dessutom rivaler om en annan flicka. Commedia dell'arte kräver
mycket av sina skådespelare i form av publikkontakt och
improvisationsförmåga i högt tempo, och överlag
lyckas de bra.
Några gånger fastnar spelet och går på
tomgång, men for det mesta har publiken oförskämt
roligt åt de intrikata förvecklingarna. En extra
poäng är hur moderna poliser (uppenbarligen på
hemväg från Göteborgskravallerna) av misstag
arresterar Pantalone som misstänkt demonstrant och terrorist.
Ensemblens publikkontakt lämnar dock en del att önska,
i riktigt bra commedia kan halva nöjet bestå i hur
skådespelarna svävar ut i långa improviserade
dialoger med publiken, här finns ansatser till detta, men
möjligen en viss blyghet inför att riktigt gå
till attack.
Ensemblen är på god väg att
hitta fram till de stiliserade commediakaraktärerna, och
särskilt utmärker sig Isabella Alveborg som Arlecchino.
Hos henne känns minsta gest och akrobatiska skutt alldeles
säkra och självklara, som om hon likt de gamla italienska
skådespelarfamiljerna hade levt med rollen sedan barnsben.
Som helhet är detta en välgjord och roande föreställning
i en svår genre som alltför ofta kan göra en
recensent besviken. Men så icke denna gång.
Tomas Håkanson
|
|
|
|
|
|
|
Uttrycksfull
rappakalja på folkhögskolan I
tisdags gästspelade stockholmska Teaterstudions sistaårselever
på Ölands folkhögskola. Under en timme bjöds
den överförtjusta publiken på ett uttrycksfullt
triangeldrama framfört av fantasifullt maskerade aktörer
med akrobatiska talanger och repliker de inte ens själva
förstod.
Boioioioioing!!!
är namnet på föreställningen som inte innehåller
en enda begriplig replik, bara ett italiensktklingande nonsensspråk
á la Linus på linjen. Det kallas grammelot och
är ett "språk" med ord lärare och
elever själva hittat på.
Nonsensspråket har vi valt dels för att förstärka
det fysiska uttrycket, dels for att göra föreställningen
oberoende av språk så att vi ska kunna turnera internationellt
säger Micke Klingvall, lärare och regissör.
Föreställningens handling är den klassiska: Pappan
som vill gifta bort sin dotter, men hon har förälskat
sig i en annan och vill följa sitt hjärtas röst
och så får de unga tu varandra på slutet.
Eller som det uttrycks i programmet, "pilska och giriga
gubbar som sätter käppar i hjulen for de unga älskarna
och galna tjänare som rör till det ännu mer".
"DET
VÄSENTLIGA GÅR FRAM"
Aktörerna
behöver inte vara oroliga att glömma sina repliker
- för det finns inga, bara nyckelord. Trots det hade publiken
inga större problem att hänga med i svängarna,
även om det från vissa delar av de församlade
inte bara hördes muntra skratt, utan även osä¬kert
fniss som hos dem vilka inte riktigt förstår.
|
-
Det väsentliga går fram och allt intellektuellt krimskrams
forsvinner, säger Micke Klingvall och påpekar att huvuddelen
av vårt vardagsspråk faktiskt utgörs av kroppsspråk
och tonfall, något som Teatergruppens medlemmar förstärker
och drar till sin spets.
Commedia dell' Arte, som är genren där denna teatertyp hör
hemma, utgör grunden för all västerländsk folklig
komedi och hade sin storhetstid för några hundra år
sedan, som en uppstudsig och trotsig teaterform. Så nonsensrepliker
är inget nytt påfund. Det fanns långt före Linus
på linjen och Mr Bean. Redan på 1600-talet använde
sig italienska skådespelare av detta, när de blev förbjudna
att framföra regimkritiska pjäser.
- Men vi har inget budskap. Det är bara på skoj, säger
Micke Klingvall.
VIDARE
PÅ TURNÉ TILL POLEN
Tisdagens
föreställning på Ölands folkhögskola var
landsortspremiär och den första anhalten på Teaterstudions
turné runt om i Sverige och Polen. Att Öland fick den
stora äran kan vi tacka Malin Öhrn för, en av de medverkande
(i rollen som Pulcinella) och före detta elev på teaterskolan
vid Ölands folkhögskola.
- Ölands folkhögskola var det första jag tänkte
på. Det var jätteroligt att spela på hemmaplan, säger
Malin Öhrn när hon pustar ut efter föreställningen
omgiven av sup¬portrar som gratulerar henne till en obegripligt
fin insats
.JAN L LINDGREN
|
|