Commedia
dell’Arte är det jag framför allt har specialiserat
mej på genom åren. Maskernas galna energi; sökandet
i 1500-talets teatervärld; lazzi och upptåg; akrobatiken,
musiken, riternas och skådespelarens teater – allt
det där är saker som dragit mej till Commedia dell’Arte.
Den Commedia dell’Arte som jag arbetar med är framför
allt en tidig Commedia dell’Arte. Den är ursprungligare,
folkligare och närmare riterna Den är också mer
fysiskt och mindre litterär än den Commedia dell’Arte
som kom senare. |
|
|
Workshopen
står på tre eller fyra ben om man räknar med den inledande
teoretiska delen, maskernas karaktärer, Commedia dell’Artes
maskteknik och den galna, glada energin. |
|
Vi
börjar med en kortare version av föreläsningen
i Commedia dell’Arte, (Klicka
för att läsa mer.) för att få
gemensamma referenser i vårt fortsatta arbete. Den innehåller
en förklaring om vad Commedia dell’Arte är, av
dess ursprung och uppkomst, dess funktion och hur den spelas nu
och då.
Det första vi jobbar med rent fysiskt är maskerna och
deras karaktärer. Commedia dell’Artes grund är
dess masker och deras karaktärer. Efter en kort introduktion
provar vi varje mask på fötter, deras kroppsliga attityder,
hållning och rörelsemönster, deras röst och
deras inre liv och karaktärsdrag. De senare hittar vi till
stor del med hjälp av maskernas kroppar och via olika enklare
improvisationer. Alla deltagare får här också
prova de olika maskerna på. |
|
Tekniken
blir det andra vi jobbar med på golvet. Den är grunden för
hur maskerna ska kunna synas och förstås av publiken. Tekniken
i Commedia dell’Arte handlar lika mycket om maskernas oerhörda
publikkontakt och stora uttryck, som den rent praktiska mask- och rörelsetekniken.
Vi jobbar med övningar där tekniken inte bara blir ett dött
verktyg utan också en del av själva uttrycket. |
Det
sista benet är den glada energin och Commedia dell’Artes
galna infall och drivkrafter. Utan dessa kan vi inte känna
igen Commedia dell’Arte, utan det blir en vanlig komedi
iklädd mask. Här jobbar vi främst med improvisationer
och lekar med publiken.
Om vi får tid avslutar vi också med att jobba med
små scener, lazzi* eller canovacci**
för att ”knyta ihop säcken”. Med dessa
får vi möjlighet att lägga ihop vad vi lärt
oss under workshopen.
Målet med workshopen är allt ifrån att deltagarna
ska få ”smaka på” formen till att de
ska kunna arbeta självständigt med Commedia dell’Arte,
beroende på hur lång workshopen är, hur pass
förberedda skådespelarna är o.s.v. |
|
|
Grupp: |
8 – 20 pers. |
Nivå: |
Det
är lämpligt att gruppen håller ungefär samma
nivå, även om workshopen fungerar i alla nivåer. |
Sal: |
Salen
bör vara utrustad med en skärm på 3-5 m. |
Längd: |
Enligt
överenskommelse. |
Pris: |
Enligt
överenskommelse. |
Annat: |
Träningskläder
är inte nödvändigt, men deltagarna bör ha
kläder att röra sej i. |
|
|
*
Skämt eller ”gag” vilken inte
är del av handlingen.
** Handlingstråd eller del av en längre
handling. |