Vad är Teaterstudion?
Inge Waern,
Ulf Ekeram och Micke Klingvall - Teaterstudions ledare
Teaterstudion
skapades av Inge Waern 1967, efter uppmuntran av bl.a. Étienne
Decroux, som Sveriges första och enda utbildning i fysisk teater.
1984 tog Ulf Ekeram över den konstnärliga ledningen i och
med att Teaterstudion inlemmades som en ”självständig
del” i Kulturama. Sedan 1996 är jag konstnärlig ledare.
Från och med 2007 ligger Teaterstudion i malpåse i väntan
på en ny, eller snarare flera nya huvudmän och en ny form
av organisation.
Teaterstudion har drivits i som skola oavbrutet i 40 år. De första
åren var Teaterstudion yrkesskola, men drevs senare under olika
studieförbund, först Folkuniversitetet, senare Medborgarskolan
och sedan 1984 under Kulturama fram till uppehållet 2007.
Själv
gick jag ut Teaterstudion 1987, och började i stort sett genast
vikariera där redan då jag gått ut fram till 1993 då
jag började arbeta fast. Och 1996 blev jag konstnärlig ledare
för Teaterstudion, vilket jag fortfarande är. Sedan jag tog
över det konstnärliga ansvaret har jag framför allt startat
tvåornas internationella turnéverksamhet, vilken fick en
fin avslutning med en premiär på stora scenen framför
Markuskyrkan i på Karnevalen i Venedig. Jag skapade också
ett forum där gamla Studioiter har möjlighet att mötas
och en stor gästlärarverksamhet där många kända
och okända, svenska och internationella pedagoger, regissörer
och skådespelare gästat. Under min ledning har Teaterstudion
fått ett bredare språk där Commedia dell'Arte och komedi
tar större plats i estetiken, en internationell inriktning och
en tydlig, egen organisation.
Teaterstudioträning
Teaterstudions
pedagogik bygger på ett antal fundament. Ett av dessa är
den så kallade Teaterstudioträningen. Den bygger
på en samling olika röst- och rörelseserier, vilka i
sej har som mål att stimulera fantasin och nå det inre i
skådespelaren; att hjälpa skådespelaren att arbeta
i kontakt med sina kollegor och sin publik; att lära skådespelaren
känna sin kropp som ett instrument för sin fantasi; att ge
skådespelaren en fysisk fostran i en daglig träning där
uttryck och närvaro är tyngdpunkten för att sen kunna
stå fri från blockeringar och motstånd vid repetitioner
och på scenen.
Ett annat av dessa fundament är den integrerade undervisningen.
Teaterstudion arbetar utifrån tanken att ”allt hör
ihop”. Därför vill vi i möjligaste mån sammansmälta
de olika ämnena - rörelse, karaktärsgestaltning, textbehandling,
scenframställning, akrobatik o.s.v. – till ett ämne.
Undantagen är ämnen som teaterhistoria, bruksensemble och
röst, där vi använder lärare med specialkompetens.
För att arbetet inte ska kännas för instängt för
eleverna och för att öppna ett fönster mot den övriga
teatervärlden har vi också en stor satsning på svenska
och internationella gästlärare inom det ”ämne”
vi kallar öppen tid.
Ytterligare ett av Teaterstudions fundament är gruppdynamik.
Teaterstudion arbetar i en tradition där gruppen tar stor plats
i föreställningar och framträdanden.
"1000
och en natt" med Teaterstudio I 2004.
Teaterstudions
arbete syftar mot arbete inom de "fria grupperna”. Därför
är det viktigt att deltagarna blir självständiga skådespelare
– självständiga inte bara i den mån att de lockas
söka sin egen skaparkraft och arbetar utifrån sina egna idéer
och undvika att låta sej styras av regissörer eller producenter.
De ska också bli självständiga på så sätt
att de själva kan ta styra över sådant som ekonomi,
PR, scenografi, kostym o.s.v.
Inspirationskällor har under åren varit regissörer,
pedagoger och grupper som: Etienne Decroux, Jerzy Grotowski, Commedia
dell’Arte, Théâtre du Soleil, Antonin Artaud, Odinteatret,
Dell’Arte Company, Västanå teater m.fl.
|
Vad
gör Micke på Teaterstudion?
Som
konstnärlig ledare på Teaterstudion är det mitt arbete,
att planera verksamheten, lägga scheman, ta in gästlärare,
hålla möten, göra budget, uppdatera webbsidor, planera
och hålla inträdesprov, skriva texter till kataloger och
skolverksansökningar, organisera föreställningar och
lägga turnéer och annat rent administrativt, förutom
att undervisa naturligtvis. Dessutom är det mitt ansvar att experimentera
med och utveckla Teaterstudioträningen och den övriga undervisningen
I min undervisning
utgår jag från tre utgångspunkter: Teaterstudioträningen,
övningar och repetitioner/ framförande.
Träningen är alltid grunden för mitt arbete på
Teaterstudion. Precis som en idrottsman måste träna
sin kropp, en musiker måste öva sina skalor eller
en dansare sina pliéer, så måste också
en skådespelare dagligen träna sitt instrument –
sin kropp, sin röst och sitt inre – för att
inte gå bakåt i sin utveckling.
Med Teaterstudioträningen vill jag ge eleverna en ingång
till ett fysiskt förhållningssätt i sitt skådespeleri,
där varje känsla och inre förnimmelse direkt
visar sej i ett yttre kroppsligt uttryck och på så
sätt blir konkret och visuell. Genom att ge konkreta ”svåra”
uppgifter i träningen och på det sättet ställa
tydliga, uttalade krav på eleverna vill jag uppmuntra
dem till att överskrida sina gränser och på
det viset vinna ett förtroende för sej själva
och sin kropp. På det sättet får skådespelaren
tillgång till sitt instrument och kan lättare välja
en fysisk ingång i sitt karaktärsarbete och övrigt
arbete på scenen.
|
|
|
Det
är ofta svårt för deltagarna att se kopplingen
mellan träningen och arbetet på scenen, Övningarna
är ofta själva länken mellan träningen och
repetitionerna och framförandet. Jag bygger ofta övningarna
på små scener, rörelsepartitur eller monologer.
Jag börjar dessa i en övning eller direkt i träningen
och slutar i en repetitionsliknande situation eller med en liten
redovisning. Andra övningar är mer direkta och belyser
ett specifikt problem eller utmanar skådespelaren åt
ett visst håll.
Övningarna jag jobbar med har karaktären av kontakt-
och samspelsövningar, övningar i närvaro och koncentration,
scenframställning, karaktärsarbete, textbehandling och
rörelseimprovisationer. Jag brukar också arbeta direkt
med scenakrobatik, olika former av maskteknik och andra sceniska
discipliner. |
Slutligen
vill jag naturligtvis sätta upp föreställningar och uppspel
med eleverna. Träningen och övningarna vore ju inte till någon
nytta om de inte strävade efter att nå sin publik till slut.
Det är inte så att Teaterstudioträningen förbereder
för en viss sorts teater, men den lockar ofta fram ett mer fysiskt
intensivt berättande i föreställningar. Förställningarna
blir ofta suggestiva och förtätade eller frejdiga och uppsluppna,
men sällan intellektuella eller naturalistiska. Eftersom jag också
jobbar med flera discipliner i arbetet brukar det också synas
föreställningarnas utförande.
|